Norges første eier av en selvkjørende minibuss

– Det å eie kjøretøyet gir større rom og mulighet for fremdrift

Applied Autonomy ble det første selskapet i Norge som kjøper inn en selvkjørende minibuss. Bussen importeres fra det franske selskapet EasyMile og har kostet Applied Autonomy 250 000 euro; pluss en årlig avgift for drift og vedlikehold.

– Det å eie kjøretøyet gir større rom og mulighet for fremdrift i utvikling av løsninger som gir sømløse reiser og forutsigbar fremkommelighet, sier Olav Madland, direktør i Applied Autonomy.

– Applied Autonomy skal utvikle baksystemene til bussene slik at de fungerer mer optimalt i forhold til kundens behov, legger han til.

Formålet med kjøpet er å gå et steg videre i utprøvingen av slike kjøretøy. Hittil har man testet selvkjørende busser på mer lukkede områder og det har ikke vært åpnet opp for å teste kjøretøyet med annen teknologi. Nå skjer dette.

Test i offentlig trafikk allerede i juli måned

I løpet av året skal flere selvkjørende busser tas inn og Applied Autonomy skal drive utprøving i offentlig trafikk rundt om i hele landet. Først ut er Gjøvik kommune som skal teste kjøretøyet i offentlig trafikk allerede i juli.

Applied Autonomy og Gjøvik kommune har fått tillatelse av Veidirektoratet til å starte utprøvingen.

Foto: Applied Autonomy fikk levert den selvkjørende minibussen på Lierstranda utenfor Drammen.

 

Kongsberg vil teste på vinterføre

Kongsberg kommune vil starte utprøving i september og teste kjøretøyet gjennom vinteren.

– I Kongsberg er vi opptatt av å sørge for at vi innfører dette på en måte som er nyttig for samfunnet, derfor er det er viktig for oss å samarbeide med både mindre og større byer, forteller Madland.

Avtale med EasyMile

Applied Autonomy og leverandøren av minibussen, EasyMile, har inngått en samarbeidsavtale for å utvikle løsninger for fjernstyring av kjøretøyet over 5G, samhandling med andre kjøretøy ute i trafikken og utprøving og forbedring av kjøretøyet for tøffe klimaforhold på vinteren i Norge.

– Vi har inngått en avtale med EasyMile om å støtte de i utviklingen av kjøretøyet. På Kongsberg finnes kompetansen til det og vi skal se på alt fra sikkerhetssystemer og styringssystemer til automatikk og fjernstyring, utdyper Madland.